Jak se mi pracovalo s knihou ABCZ aneb H jako Havel

17.11.2021

Ke knížce Denisy Šedivé ABCZ aneb H jako Havel přistupuji s velkým obdivem. Tahle knížka v mnohých ohledech vyniká. Vyniká svojí ...

... originalitou, fantazií, typografií a hlavně poselstvím.

Každému písmenku v abecedě je věnována dvoustrana. Pravá strana se rozevírá a najdete tu pojmy začínající od daného písmenka. Kniha celkem obsahuje 257 hesel souvisejících s ČR, významnými osobnostmi, českou kulturou, historií, tradicí. To vše zdobí originální černobílé ilustrace. Na konci písmenka je pokaždé jeden úkol, který děti mohou plnit, a na úplný závěr si můžete zazpívat českou písničku.

U mě našla tahle kniha vícero využití. Za prvé jsem si v ní hodiny sama listovala a pročítala, za druhé jsem ji několikrát použila při výuce s dětmi v sobotní české škole v USA a za třetí pak tato kniha byla ústředním bodem bezpočet večerů u nás doma, kdy jsme si kolem ní společně sedly s dcerami.

Každé to využití bylo jiné a něco jiného přineslo. Když jsem si tuto knihu prohlížela sama, spíše mě lákaly kulturní pojmy, osobnosti. Rozhodně mě několikrát inspirovala k tomu, že jsem si vyhledávala více informací a otevíralo mi to dveře do zákoutí, kam jsem ještě nikdy předtím nenahlédla. Jednoduše inspirativní.

Když jsem ji vzala do české školy a pracovala s ní společně s dětmi, dostala knížka zase jiný rozměr. Měla jsem tehdy třídu třeťáčků a tyto "moje" děti byly zvyklé hrát různé hry s abecedou. Tahle knížka jim tedy přišla logickým vyústěním našich her z první a druhé třídy a vždy na začátku jsem se ptala, co by k danému písmenku přiřadily, co je typicky české a spojené s Českou republikou. Bylo zajímavé poslouchat různé asociace. Někdy došlo i k trochu komickým situacím. Pamatuji si například u písmenka A kromě auto Škoda, Antonín Dvořák, že jeden žák řekl "alobal". Přemýšlela jsem, jak bych na to pohlédla, abych mu mohla alobal uznat, ale předběhl mě jeho spolužák, který vykřikl "jó, české buchty v alobalu". Nelze tedy neuznat, fantazie tu hranice nemá :-). Pamatuji si, že u písmenka G jsme se dlouze zasekli, protože je fascinoval Golem a museli jsme si pak o něm číst a vyprávět. U R se zase všechny děti kolem knížky tlačily, aby viděly ilustraci Rudolfa II. Také je zaujala od Z čepice zmijovka a hned jsem raději hledala obrázek na internetu, protože fantazie u dětí pracovala bujaře. Bylo to milé, zábavné, plné fantazie a pro děti rozhodné poučné. Věřím, že díky této knížce mají některé pojmy zaryté do paměti.

A konečně třetí využití s dcerami - tady zapracovala sourozenecká rivalita a předháněly se, která zná ze školy tohle a která zná zase ono. Nejstarší dcera, která na fakta moc není a která je spíše umělecky zaměřená, si naopak nerušeně prohlížela černobílé ilustrace. Každopádně večery s touto knihou měly smysl. Když jsme jednou procházely v Praze Jungmannovo náměstí, tak se mě dcera zeptala, kde je ten sloup. Chvilku mi trvalo, než jsem pochopila, že myslí "ten" kubistický sloup, o kterém právě v téhle knížce stojí psáno. Tvrdí se tu, že na Jungmannově náměstí je jediný kubistický sloup veřejného osvětlení na planetě. Jediný na planetě! Zajímavé, že?

Ať už jsem knížku využívala tak, či onak, bavila mě a obohatila. Dá se s tou knížkou pracovat jak s českými žáky a studenty, tak i s anglicky mluvícími. Všechny pojmy jsou totiž v doplňkovém sešitě přeložené do angličtiny.

Jak autorka Denisa Šedivá sama říká, tuto knihu napsala, aby děti věděly, jak bohatá a pestrá je kultura jejich rodičů (nebo jednoho z nich).

To se vám na každý pád povedlo, Deniso! Děkujeme.


Ke knížce v naší nabídce: ABCZ aneb H jako Havel

Autorka této knihy Denisa Šedivá pořádá ve školách v ČR i v zahraničí workshopy. V případě zájmu o workshop můžete autorku kontaktovat na denisa78sediva@gmail.com

https://www.facebook.com/profile.php?id=100086301356461