Třináctiletý Vítek přijíždí k babičce na prázdniny do Malých Žernosek a dozvídá se tu o záhadném zmizení svého praprapradědečka. Rád by o něm a o jeho badatelské práci zjistil více, a tak se pouští do pátrání, které se rychle zvrtne v největší dobrodružství jeho života.
Může při něm získat něco naprosto úžasného, ale může také skončit v Hnisově obývaném gigantickými pavouky, může být lapen hladovým kostižroutem anebo může skočit v pasti zlotřilého muzejníka Emanuela Krta. Může ho potkat ještě spousta daších věcí, ale co všechno zažije a zda nakonec získá důkaz o praprapradědečkově převratném objevu, bude jen na tobě.
999 + 1 herních pozic, 313 hádanek a šifer, 65 konců
Náš komentář
Zpětná vazba od dětí na tento gamebook je velmi pozitivní. A to i od ne moc velkých čtenářů. Důvody jsou jasné. Zčásti je to knížka, zčásti je to hra. Děti baví si příběh přizpůsobit podle svého, chtějí přijít na kloub různým hádankám a šifrám, není to dlouhý souvislý text.
Děj je rozdělený na krátké úseky, které zvládnou všichni čtenáři, pak přijde úkol - někdy je to jen rozhodnout, jakým směrem se má děj vydat (Chceš-li, aby jeli autem, jdi na 202, Chceš-li, aby jeli vlakem, jdi na 302, Chceš-li, aby šli pěšky, jdi na 402), někdy jsou to šifry (Chceš-li to zjistit, přejdi na pozici složenou ze tří číslovek ukrytých v následujících zapeklitých otázkách: Je DNA u dna? Jak je liščeti v doupěti? Uhnul akrobat úhloměrem?) a někdy trochu matematiky a logiky (Chceš-li vědět, kam ho souřadnice zavedou, přejdi na pozici odpovídající chybějícímu číslu v této řadě: 64 67 71 76 82 ?)
Celou knížka vás doprovádí humor, nečekané zvraty, poučení a napětí. Tento gamebook zabaví celou rodinu.